رد شدن به محتوای اصلی

سیستم

یک سیستم به چه میماند؟
اگر بخواهیم اشکال متفاوتی از سیستمهای حکومتی را در ذهن خود ترسیم کنیم با رسم شکل چه چیزی میتوانیم داشتە باشیم؟

این چیزی است که من بدان رسیده ام امیدوارم واضح باشد و بتواند نظر شما جلب نماید.
وقتی فیلسوفان پرسش از بنیاد انسان را در ذهن خود جستجو میکنند به پرت شدگی انسان میرسند. بدین معنا که انسان وقتی چشم باز میکند در این جهان است. 
در نتیجه فیلسوفانی می ایند و دیگر سوال از وجود خدا را بی معنی میپندارند و اصولا میگویند نیازی نیست که ما به این سوال جواب بدهیم که ایا خدایی این جهان را خلق کردە است یا خیر. در همین راستا داستایفسکی میگوید چه کسی دنیا و انسان را خلق را ول کنید بهرحال ما هستیم باید بدانیم چه کسی میخواهد دنیا را خراب کند و انسان را نابود کند.
در همین راستا فیلسوف بزرگی مانند شوپنهاور میگوید انسان وقتی چشم باز میکند در یک سرازیری است با سرعت بسیار زیاد، هم انسان در حال دویدن است و هم سرازیری زیر پایش در حال حرکت است. حال فکر کنید اگر انسان بایستد چه اتفاقی می افتد. اگر دیواری در سر راهش باشد چه میشود؟ نابود میشود. له میشود.

حال برگردیم به سوال سیستم.
سیستم را من به همان شکل نگاه انسانی شوپنهاور نگاه میکنم وقتی سیستم شکل میگیرد قطعا در یک سرازیری است و در حال حرکت. ایستادن سیستمها فقط مواقعی می ایستند که یا مرده باشند و یا به دیوار عظیمی برخورد کردە باشند. سیستم در ابتدای شروع به کار حالت مربع و یا مستطیل و یا هر چند ضلعی می تواند باشد. لذا در ابتدای حرکت، سیستم حرکت کند و با دست اندازهای سنگین دارد. نمونە این دست اندازها برای سیستم ایران را مثلا با جنگ ایران و عراق و یا اعدامها و یا سر ناسازگاری مردم میشود دید کە میخواهد حرکت کند اما زاویه های تیز هستند که کماکان جلوی حرکت سریع سیستم را میگیرند. لذا #سیستم سعی در نابودی این زوایا دارد. 
این شکل چند ضلعی که زوایای مختلفی دارد سعی در پهن کردن زوایای خود و در نتیجه حرکت اسانتری دارد.
هرچه از عمر این سیستم در این سراشیبی میگذرد زوایا پهنتر میشود و این همان نماد سرکوب است.
سیستمها دو نوع حرکت دارند:
حرکتی که تنها سعی در از بین برد زوایای خود دارد. 
در این شکل میتواند مربعی را فرض کرد که کوچک و کوچکتر میشود تا به شکل دایره بگرود.
حرکتی دیگر را به بزرگتر کردن خود و در نتیجه ایجاد زوایای کوچکتر و در نتیجە حرکت راحتتر. 
در این شکل میتواند مربعی را در نظر گرفت که با ایجاد زوایای دیگری در خود به شش و یا هشت ضلعی میگراید.

سیستم به یک چیز فکر میکند ماندگاری خود در نتیجە برای حرکت اسانتر یا باید زاویەهای بیشتر بسازد یا زاویەها را سرکوب کند.

با ایجاد زاویە بیشتر میشود گفت کە سیستم دیگر زاویەها را در خود حل میکند. نماد این سیستم را میشود به سیستم امپریالیستی امریکا دانست. امریکا همیشه سعی دارد برای حرکت بهتر و اسانتر خود دنیا را با خود هم اهنگ کند لذا انواع زاویەها ایجاد میکند که بتواند دیگرانی را که باعث حرکت کند خود هستند را در خود حل کند.

سیستمی که امروزە جمهوری اسلامی ایران نیز بدان پایبند است. او در ابتدا تا توانست زوایای خود را سرکوب کرد. اما این سرکوبها نمیتواند شکل کامل دایرە را ایجاد کند لذا زاویەهایی نیز درست کرد که بتواند دیگرانی را کە با او زاویە دارند در خود حل کند. نمونە این زاویەها را میتوان احزاب کردی برشمرد که با درگیری بین خود و درگیری قدرت حرکت را برای سیستم ایران اسانتر میکند. ایران امروز دیگر مربع چهار ضلعی نیست نیست بلکه میشود یک سیستم چندین ضلعی نامید که حرکت از این زاویە بە زاویە دیگر اسانتر است و لذا حرکت اسانتر برای سیستم وجود دارد.

در دانشگاە استادی داشتیم میپرسید کە چرا سقف مسجد و اماکن مقدس در اکثر جهان شکل دایرە دارند؟
دایرە در فلسفە یونان باستان نماد کمال بود.
در این دید فلسفی که انسان مرکزیت داشت جهان در حول دایرە بە دور انسان میگشت. حتی کرە زمین که تخت فرض شدە بود شکلی دایرە مانند داشت نە لزوما کروی شکل.
لذا میتوان اینچنین فرض کرد سیستم گرایش بە دایرە شدن دارد.
چرا کە کمال برای سیستم نیز میتواند دایرە شکل باشد.
پس بنابراین میشود نتیجە گرفت کە انسان موجود در سیستم باید بحدی سرکوب شود کە سیستم بە صورت کاملا دایرە شکل دراید و هیچ زاویەای وجود نداشتە باشد.   
حال بیایید فرض را بر این بگیریم که در این اشکال زندگی میکنیم چە چیزی در ما انسانها وجود دارد کە میتوان نظم این دایرە را بر هم بزند؟ میتواند زاویە درست کند؟
زندگی در این اشکال در ابتدای امر با سرکوب و له شدگی شدید همراە است. بحدی کە دیگر فکر نزدیک شدن بە دیوارەی سیستم بە ذهنت خطور نکند. و یواش یواش این چرخشهای پی در پی سیستم، سیستم را بە دایرەای تبدیل میکند حال این دایرە سریع و سریعتر میتواند حرکت کند. برای تجربه واقعی این حالت شما را دعوت میکنم کە دستها را باز کنید و با سرعت زیاد دور خود بچرخید. چە اتفاقی میافتد؟ دنیا دور سرتان میچرخد. بحدی که حالت استفراغ به شما دست میدهد ولی باز میچرخید. دنیا بە همراە شما میچرخد. شما چیزی واقعی نمیبینید. هر چه میبینید سایه هایی از واقعیت است. واقعیت قابل لمس دیگر وجود ندارد. شما برای لمس واقعیت یک راه بیشتر ندارید. ایستادن. 
اما ایستادن در این دایرە بە سرعت در حال گردش چە عواقبی دارد؟ قطعا مرگ. 
شما دیگر ارادەای نخواهید داشت حتی برای ایستادن.
ایستادن شما بە مرگ ختم میشود. ولی ایا باید ایستاد؟ 
بە نظر من بله باید ایستاد حتی اگر چند ثانیه هم باشد باید واقعیت را دید چون ارزشش را دارد. 
نویسنده:مسعود پژوهی

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دموکراسی و کلتوری دموکرات بوون

یەکێک لە گەورەترین کێشەکانی کورد نەبونی کولتوری چاک و دموکراسی خوازە. وا هەست دەکەین ئرووپاییەکان و ئامریکا و ... لە خۆڕا گەشتون بەو کولتورە. ساڵیانی دور و درێژ زاناکان ئروپا و ... کاریان لەسەر کولتور کردوە کە بتوانن چاکسازی تیا بکەن و گەشتونەتە ئەمڕۆژە کە هەن . ئەوە نیە بێژین ئێستا ئەمان بێ کێشەن بەڵام هەر لە ئێمە زۆر باشترن لە زۆر ڕوانگەوە. یەکێک لەو هۆیانەی کە ناهێڵێت ئێمە بچینە ناو ئەو کولتورە بوونی بێ باوەڕیە بەمان بە پێ ئایینی ئسلام. ئایینی ئسلام بە تندی ڕوبەڕو دەبێتەوە لەگەڵ ئەوانەی کە باوەڕیان بە محمد نیە و دژیان دەوەستێتەوە و تەنانەت بە کافر ناویان دەبات و ئێژێت ئەوان ئەشێ بێنە سەر ئایین و پەیڕەوی ئێمە. هەر ئەوە بوەتە هۆی ئەوە کاتێک کە پێشنیار کتێب خوێندنەوە دەدەین بە هەندێک لە هاوڕێیان ئێژن ئەها ئەوە خۆ ئەوە کافرە ، یەهودیە ، مەسێحیە و ... بۆیە ئەگەر بیشیخوێنێتەوە هەوڵ دەدات لە پێش ئەو نوسەرانە سەنگەر درووست بکات و ناهێڵێت تاسیری ببێت و ئەگەر کەمێکیش زانستی ئسلامیشی ببێت هەوڵ دەدات قسەکانیان ڕەد بکاتەوە و بێژێت نە بەس خۆمان ڕاست دەکەین و خۆمان چاک دەکەین. ئەگەر بتوانین

ایمان چیست؟

ایمان از منظر "کی یرکگور " چیست؟ سورن کی یرکگور :نویسنده ، الهی دان ، شاعر و فیلسوف دانمارکی اکثرا او را به عنوان پدر اگزیستانسیالیسم میشناسند زیراکه ایشان از اولین متفکران در باب فلسفە اگزیستانسیالیستی یا اصالت بشر است . کی یرکگور بر نویسندگان مشهور ومتفکری چون هایدگر ، کامو ، سارتر و از این دست فلاسفه تاثیری چشمگیر داشتە است. متفکران اگزیستانسیالیسم این شاخە فلسفی را بر دو قسم میشناسند : ۱: اگزیستانسیالیسم مسیحی یا دینی ۲: اگزیستانسیالیسم بی خدایی کی یرکگور از نوع اگزیستانسیالیسم مسیحی محسوب میشود. جهش مضمونی است که "کی یر کگور" تا پایان عمر به آن عقیده داشت و در چندین اثر خود به شرح و بیان آن آن پرداختە است. در دیدگاه کی یرکگور ایمان به خداوند به هیچ وجه نتیجه تعلیل عقلانی بر طبق قوانین و علت و معلولهای عام و مورد قبول همگان نست. فراتر از آن ایمان از فهم خردورزی شخصی نیز ناشی نمیشود و به اخلاق و فلسفه و زیبایی شناسی و علم نیز ربطی ندارد، چرا که ساحت و الوهیت و بی کرانگی و احکام و اعمال آن اساسا با سنجش آگاهی و حتی هستی کرانمند و محدود ما محال و نامعقول و

ئینسان

ئنسان: دوو جۆر تاریف لە ئینسان بوونی هەیە. یەک: لە لایەن زیندەوەری و زیندەوەر ناسی. دوو: لایەنی فەلسەفی ئینسان بوون. لە بەشی یەکەمدا مرۆڤ ئاوا تاریف دەکرێت: بوونەوەرێک زیرەک کە لە سەر دوو لاقی دەوەستێک و ڕاست دەوەستێت. ساحێبی جۆرە جیاوازەکانی ئۆرگانیزمی ژیانە وەکو: دڵ، مێشک ، گوورچیلە و چیتر. ئەم بوونەوەرە بیر دەکاتەوە و کۆمەڵگا دەخولقێنێت و بە شێوازی کۆمەڵایەتی ئەژی. زیندەوەر ناسەکان بەم شێوازە مانای مرۆڤ دەکەنەوە. جا ئێوەش دەتوانن هەزاران شتی دیکەشی بۆ بێژن. بەڵام ئەوەی کە ڕوونەوە لە لایەنی زیندەوەر ناسیەوە مرۆڤ هیچ جیاوازیەکی لەگەڵ بوونەوەرەکانی دیکە نیە. بۆیە زیندەوەر ناسەکان بۆ ئەوەی تاقیکاری لەسەر مرۆڤ نەکەن دێن و کەڵک لە زیندەوەرانی دیکە دەگرن. بۆ نمونە مشک و بەراز و چیتر ، کە ئەمە نیشانی دەدات لەو لایەنەوە مرۆڤ بەشێکە لە سرووشت. بەڵام! بەڵام مرۆڤ ئەگەر ئەوەندە نزیکە لە باقی بوونەوەرەکان بۆچی لەوان جودایە؟ مەگەر ئەوەی بێژین بیرمەندان نازانن، بەڵام ئایا بیرمەندان نازانن؟ ئەرەستوو وەکو یەکێک لە بیرمەندانی کۆنی یۆنانی ئێژێت : مرۆڤ بە هۆی سیاسی بوونیەوە لە باقی بوونەوەرەکان