رد شدن به محتوای اصلی

کنترل و انقلاب

اصولا وقتی راهی پیدا نکنید کە حقیقتی را باور کنید در حالی کە این حقیقت می تواند تمام افکار شما را دگرگون کند قطعا میگویید دروغ است و قصد دارید ما را بە بیراهە ببیرید.
واژە تئوری توطئە چند است سر زبانها افتادە است؟

جنگ جهانی دوم برای اولین بار دونیا و سازوکار جنگ بە شیوەای جدید بود، هواپیماها وارد شدند، موشک برای اولین بار استفادە شد، ناو هواپیما بر مورد استفادە قرار گرفت و انرژی اتمی برای اولین بار در تاریخ بشر کنترل شد و مورد استفادە قرار گرفت و ...
این گونە بود کە ما دنیای پس از جنگ جهانی دوم را دنیایی جدید با ابزارهای جدید مینامیم. میتوانم بگویم زمان برای انسان بە چند روش محاسبە میشود من اینجوری میگویم نمیدانم کسی قبل از من گفتە است یا نە.
دنیای قبل از جنگ جهانی دوم و دنیای بعد از جنگ جهانی دوم
در دنیای قبل از جنگ جهانی اول انسان برای خودش موجودی ناشناختە بود و این موجود هر لحظه امکان داشت هر عملی انجام دهد و این برای ابرقدرتهایی کە تا پیش از این وجود داشتند همیشە مایەی نابودی بود. تاریخ تمام انقلابهای بزرگ و واقعی بە قبل از جنگ جهانی دوم بر میگشت، انقلابهایی کە هیچ قدرتی در انها دخالت نداشت بلکە این توان واقعی خود مردم بود کە این انقلابها را بە وجود می اورد و بنیان حکومتها را از ریشە میکند. قبل از جنگ جهانی دوم علم بە حدی کم بود کە انسان حتی از مریضی اپاندیس و یا زنان از درد زایمان میمردند. طبق اماری کە از دکتری بە جای ماندە هشتاد درصد زنانی کە زایمان انجام دادند در بیمارستانی کە او انجا بود مردەاند، هر چند دکتر بعدها توسط کلیسا کشتە شد چون راە حل اورد و این رقم را بە چهل درصد کاهش داد.
دنیا در قبل از جنگ جهانی دوم قطعا دنیایی دیگر بود.

دنیا بعد از جنگ جهانی دوم عوض شد.
علم پیشرفت کردە بود، مرگ و میر کمتر بود. تکنولوژی رو بە پیشرفت نهادە بود. تا جایی کە امروز من از قلب یونان مینوسم و نمیدانم چە کسی و در کجا میخواند. انسان توانست اسمان را فتح بکند. ابزاری بە نام تلویزیون همگانی شد و شبکەای جدید بە نام اینترنت وارد شد و تمام انسانها بە همدیگر وصل شدند. فناوری بە حدی پیشرفت کرد کە ما انسانهای امروز فاصلە ملیونها کیلومتر نوری را میبینیم.
چند سال گذشتە اسپرم انسان بە صورت کاملا مصنوعی و زندە در ازمایشگاە تولید شد و این یعنی انسان دیگر شناختە شدە است. انسان چند قدمی بیشتر نماندە کە بتواند بە صورت صد در صد انسان را بشناسد و این یعنی خطر.

حکومتها قطعا از هر گونە اتفاق غیر منتظرە کە زیر و رویشان بکند جلوگیری میکنند.
پس حکومتها از علم شناخت انسان و از طریق جمع اوری ملیاردها دادەای کە روزانە از انسان میگیرند دست بە کنترل انسان میزنند. امروزە شرکتهای چند ملیتی و کمپانیاهایی کە تولید کنند هستند حتی میدانند کە دە سال دیگر چە چیزی نیاز من و یا تک تک شماهاست و چە چیزی میخریم و چە چیزی نمیخریم، حتی اگر یک درصد اشتباە بکنند و چیزی را تولید کنند نە نحوی القا میکنند کە بدون هیچ نیازی ان را بخریم.
انها حتی در کوچکترین تصمیمات ما تداخل میکنند و اگر تصمیمی گرفتە شود کە  باب میل انها باشد کە خوب است ولی اگر تصمیمی گرفتە شود کە باب میل انها نباشد در ان تداخل میکنند و بە سمتی راهنمایی میکنند کە خودشان میخواهند.
مانند انجایی کە یک کمپانی یک درصد اشتباە کند پس کاری میکنند کە ان جنس تولیدی بفروش برود.

کجا اشتباە میکنند در ارادە انسان:
در چیستی ارادە نمیدانم چە بگویم اما میدانم ارادە ان چیزی است کە ما را در انجا کاری کمک میکند. قطعا ارادە بخشی از ناخوداگاە انسان است کە در انجام عملی بە کمک بخش خوداگاە میاید و بە انجام ان عمل میانجامد. ارادە انسان میتواند راهنمایی بشود بە سمت انچیزی کە بخش خوداگاە میخواهد انجام بدهد و این بخش خوداگاە است کە تحت کنترل است ولی بخش ناخوداگاە و علل خصوص ارادە انسان را نمیتوانند کنترل کنند و فقط قادر بە اعمال تغییر مسیر هستند. برای نمونە:
انها ارادە کردها را نمیتوانند کنترل بکنند ولی قطعا با نشان دادن المانهایی بە بخش خوداگاە کردها انها را از چیزی میترسانند و یا بە سمتی کە خودشان میخواهند راهنمایی میکنند همان گونە کە کردها در سوریە از ترس مرگ و یا سلاحهای شیمیایی و ... بە سمتی راهنمایی شدند کە باید قسمت اعظم از خاک خود را تحویل روسیە و ترکیە و ایران و سوریە بگذارند و نگهبانی چاههای نفتی باشند کە اگر چاههای نفتی نباشد شاید بازار نفتی جهان و یا حداقل سوریە ضعیف شود و در نهایت کرد باید پول کاغذی بی ارزشی در مقابل نفت دریافت کند چون نگهبان خوبی است.

انقلاب:
همیشە در تعجب بودم کە چگونە #میشل_فوکو در انقلابی جعلی کە در ایران رخ داد اشتباە کرد و از ان حمایت کرد در حالی که فوکو باید این کنترل جهانی را میشناخت و البتە فوکو در مقالەای کە در روزنامەای ایتالیایی چاپ شد بە این قضیە پرداخت و گفت کە انقلاب در ایران بە بیراهە رفت و حمایتش از مردم و خود قیام بودە است.
صد البتە کە ارادە مردم بود کە نظام سلطە در ایران بە زیر کشیدە شد اما باید این را دانست کە دانش عمومی در ان زمان ایران بە جایی نرسیدە بود کە توان تشخیص صحیح داشتە باشد فقط میدانست کە وضع خوب نیست پس قیام کرد و این خمینی بود کە کمک دیگرانی نتیجە این انقلاب را جمع کرد و علل خصوص با همکاری دیگرانی توانست نیروهای کرد را از شهرها خارج کند و در جایی خوب سرکوب کند، قطعا ما کردها بە صورتی جمعی از نوعی عصبانیت پیروی میکردیم و در حال حاضر  هم پیروی میکنیم کە اگر یکی کشتە میشد از همان خانوادە چند نفر دیگر وارد قضیە میشدند.
واقعیت این است در ان زمان تعداد خیلی کمی شاید بە تعداد انگشت یک دست میدانستیم کە سوسالیسم و کومونیسم و ... چیستند و اصلا چگونە کار میکنند. برای اثبات: بە وفور شنیدەایم کە "کومو" یعنی خدا "نیست" هم یعنی نیست و این انکار وجود خداست کە معنی بە کومونیست بودن میبخشد ولی جامعه ان زمان کردها( خیلی هم دینی بود) از ان حمایت کرد چون این احساس بود کە انها را بە صفوف جنگ می اورد نە واقعیت کومونیستی و ...

ایندە نزدیک است.
این سطر ایندەی سطر اول است، در واقع حالی وجود ندارد ما گذشتە داریم و ایندە. در گذشتە سیر میکنیم تا ایندە را ببینیم.
شاید بشود گفت حال یک ملیاردم ثانیە باشد.
چە یک پیام عصبی کە از مغز ارسال میشود تا میرسد بە عمل  فاصلە بین گذشتە و ایندە است.
در اینجاست کە میگویم ایندە نزدیک است و بە هیچ شخصی اعتماد نکنید بجز بە عصبانیت خودتان از هر انچە عصبانی شدید بشکنید و اتش بزنید. نگویید اموال عمومی است شما جزئی از عموم هستید و خود را از عموم جدا نکنید بە هیچ تلویزیون و اخبار و چیزی باور نکنید در حال حاضر ما مهندسی اخبار داریم کە در میدانند چە بگویند و چە نگویند، اگر انسانی دیدید کە دارد شیشە بانک و یا تلویزیون و پاسگاە پلیس میشکند و یا سربازی را میکشد نگران نباشید فقط بە کمکش بروید، نپرسید چرا فقط بدانید او عصبانی است.
تنها بە این صورت است کە افسار بردگی را میشود پایین کشید. هیچ رهبری را در کارتان قبول نکنید شما ازاد هستید و ازادی میخواهید اوج ازادی انسان در شورش و قیام است ولا غیر.
پلیس و قانون در انحصار قدرت است، قدرت را در دست خودتان بگیرید و هیچ قانونی از هیچ شخصی قبول نکنید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دموکراسی و کلتوری دموکرات بوون

یەکێک لە گەورەترین کێشەکانی کورد نەبونی کولتوری چاک و دموکراسی خوازە. وا هەست دەکەین ئرووپاییەکان و ئامریکا و ... لە خۆڕا گەشتون بەو کولتورە. ساڵیانی دور و درێژ زاناکان ئروپا و ... کاریان لەسەر کولتور کردوە کە بتوانن چاکسازی تیا بکەن و گەشتونەتە ئەمڕۆژە کە هەن . ئەوە نیە بێژین ئێستا ئەمان بێ کێشەن بەڵام هەر لە ئێمە زۆر باشترن لە زۆر ڕوانگەوە. یەکێک لەو هۆیانەی کە ناهێڵێت ئێمە بچینە ناو ئەو کولتورە بوونی بێ باوەڕیە بەمان بە پێ ئایینی ئسلام. ئایینی ئسلام بە تندی ڕوبەڕو دەبێتەوە لەگەڵ ئەوانەی کە باوەڕیان بە محمد نیە و دژیان دەوەستێتەوە و تەنانەت بە کافر ناویان دەبات و ئێژێت ئەوان ئەشێ بێنە سەر ئایین و پەیڕەوی ئێمە. هەر ئەوە بوەتە هۆی ئەوە کاتێک کە پێشنیار کتێب خوێندنەوە دەدەین بە هەندێک لە هاوڕێیان ئێژن ئەها ئەوە خۆ ئەوە کافرە ، یەهودیە ، مەسێحیە و ... بۆیە ئەگەر بیشیخوێنێتەوە هەوڵ دەدات لە پێش ئەو نوسەرانە سەنگەر درووست بکات و ناهێڵێت تاسیری ببێت و ئەگەر کەمێکیش زانستی ئسلامیشی ببێت هەوڵ دەدات قسەکانیان ڕەد بکاتەوە و بێژێت نە بەس خۆمان ڕاست دەکەین و خۆمان چاک دەکەین. ئەگەر بتوانین

ایمان چیست؟

ایمان از منظر "کی یرکگور " چیست؟ سورن کی یرکگور :نویسنده ، الهی دان ، شاعر و فیلسوف دانمارکی اکثرا او را به عنوان پدر اگزیستانسیالیسم میشناسند زیراکه ایشان از اولین متفکران در باب فلسفە اگزیستانسیالیستی یا اصالت بشر است . کی یرکگور بر نویسندگان مشهور ومتفکری چون هایدگر ، کامو ، سارتر و از این دست فلاسفه تاثیری چشمگیر داشتە است. متفکران اگزیستانسیالیسم این شاخە فلسفی را بر دو قسم میشناسند : ۱: اگزیستانسیالیسم مسیحی یا دینی ۲: اگزیستانسیالیسم بی خدایی کی یرکگور از نوع اگزیستانسیالیسم مسیحی محسوب میشود. جهش مضمونی است که "کی یر کگور" تا پایان عمر به آن عقیده داشت و در چندین اثر خود به شرح و بیان آن آن پرداختە است. در دیدگاه کی یرکگور ایمان به خداوند به هیچ وجه نتیجه تعلیل عقلانی بر طبق قوانین و علت و معلولهای عام و مورد قبول همگان نست. فراتر از آن ایمان از فهم خردورزی شخصی نیز ناشی نمیشود و به اخلاق و فلسفه و زیبایی شناسی و علم نیز ربطی ندارد، چرا که ساحت و الوهیت و بی کرانگی و احکام و اعمال آن اساسا با سنجش آگاهی و حتی هستی کرانمند و محدود ما محال و نامعقول و

ئینسان

ئنسان: دوو جۆر تاریف لە ئینسان بوونی هەیە. یەک: لە لایەن زیندەوەری و زیندەوەر ناسی. دوو: لایەنی فەلسەفی ئینسان بوون. لە بەشی یەکەمدا مرۆڤ ئاوا تاریف دەکرێت: بوونەوەرێک زیرەک کە لە سەر دوو لاقی دەوەستێک و ڕاست دەوەستێت. ساحێبی جۆرە جیاوازەکانی ئۆرگانیزمی ژیانە وەکو: دڵ، مێشک ، گوورچیلە و چیتر. ئەم بوونەوەرە بیر دەکاتەوە و کۆمەڵگا دەخولقێنێت و بە شێوازی کۆمەڵایەتی ئەژی. زیندەوەر ناسەکان بەم شێوازە مانای مرۆڤ دەکەنەوە. جا ئێوەش دەتوانن هەزاران شتی دیکەشی بۆ بێژن. بەڵام ئەوەی کە ڕوونەوە لە لایەنی زیندەوەر ناسیەوە مرۆڤ هیچ جیاوازیەکی لەگەڵ بوونەوەرەکانی دیکە نیە. بۆیە زیندەوەر ناسەکان بۆ ئەوەی تاقیکاری لەسەر مرۆڤ نەکەن دێن و کەڵک لە زیندەوەرانی دیکە دەگرن. بۆ نمونە مشک و بەراز و چیتر ، کە ئەمە نیشانی دەدات لەو لایەنەوە مرۆڤ بەشێکە لە سرووشت. بەڵام! بەڵام مرۆڤ ئەگەر ئەوەندە نزیکە لە باقی بوونەوەرەکان بۆچی لەوان جودایە؟ مەگەر ئەوەی بێژین بیرمەندان نازانن، بەڵام ئایا بیرمەندان نازانن؟ ئەرەستوو وەکو یەکێک لە بیرمەندانی کۆنی یۆنانی ئێژێت : مرۆڤ بە هۆی سیاسی بوونیەوە لە باقی بوونەوەرەکان