رد شدن به محتوای اصلی

دەوڵەت چیە؟ چۆن دەوڵەت دادەمەزرێت؟ وڵام لە زمانی فردریک نیچە

دەوڵەت
وەرگێڕاو له پەرتووکی تەبار ناسی ئەخلاق.
بە ڕاستی ئەگەر نیچە ئەمڕۆ زیندوو بوایەت چۆن سەیری کوردی ئەکرد؟
____
هەر لێراوە بیژم که ئەو ڕووی ڕاستی دەروونی بوونەوەرانەی که ڕووبەڕوی خۆی وەستاوە و لە پێش خۆیدا محوەری شەڕی گرتوە. له ڕووی گۆی زەوی شتی لەو چەشنە نوێ، قووڵ و بێ هاوتایە، جێگای پرسیار و پڕە لە تەزاد. شتێک دووگیانی داهاتوو که ڕواڵەتی گۆی زەوی هەڵەتەکێنێت. بەڕاستی شانۆی لەو چەشنە بینەری خودایی پێویستە. شانۆیەک کە دەستپێکی ئاوەهایە و ئاخرەکەی هیچ ڕوون نیە. _ شانۆیەک ئاوەها ورد، ئاوەها جێگای سەرنج، ئاوەها پڕ له هاتونەهات ناکرێت بێ بایەخ لە سەر گۆی پێکەنینی سەیر بکرێت! بۆ ئەوەی لەمە بەدوا مرۆڤ یەکێک لە ڕێکەوتی ترین و خۆش شانس ترین یاریزانەکانی یاری تاس ئەو "منداڵە گەورە" هراکلیتووسە_ . ناوی جا شانس بێت یا زێئوس_
خۆش شانسێک سەرنج ڕاکێش که ماقت دەکات بەخۆیەوە. هیوا درووست دەکات. کەم یا زۆر یەقین دەخولقێنێت. وەکو بێژی لەگەڵ ئەو شتێک بوونی خۆی بانگ دەدات و ئامادەی دەکات.وەکو بێژیت مرۆڤ نەک ئامانج بەڵکوو ڕێگایە. کونجێکە لە گشتی شتەکان، پردێکه، هیوا دەرە...

لە ناو پێش بینیەکانی ئەم فەرزیە له دەسپێکی " بێ_ ویژدانی"، پێشەکی ئەوە بێژم که ئاڵووگۆڕێک که ئیشارەی پێکرا نه بە هەنگاو، هەنگاو، نە خۆ ویست، نە نوێنەری سازانی لەش لەگەڵ باروو دۆخی نوێ بەڵکوو پچڕان و لێکترازان و بازێکی ئجباری و مسیبەتێکی بێ ڕێگاچارە بوو که نەدەکرا بەرەنگاری بینەوە نە هیچ هەڵبژاردەیەکی که نەفی بکەینەوە.
ئیتر ئەوەیکه، تێکەڵاو کردنی خەڵکێک که تاکو ئێستا بی هەوسار، بێ شکڵ و ڕژاندنیان له ناو قاڵبێکی پتەو، نەتەنیا لەگەڵ توندووتیژی هاوڕا بوو بەڵکوو ئاشکرا به توندووتیژی سەری گرت. کۆنترین شێوازی "دەوڵەت" بەم جۆرە سەری گرت. بەم شێوازە هەر وەکو جەبارێک ترسناک و ماشینێکی سەرکووتکەر بە بێ چاوپۆشی دەستی بەکار کرد، تا ئەوەی خەڵکی خام و سادە نەتەنیا لە یەکتردا بشێلرێت و نەرم بێت بەڵکوو قاڵب بگرێت و شکڵ پەیدا بکات.

وشەی دەوڵەتم بەکار هێناوە ڕوونە کە مەبەستم چیە_ مشتێک بوونەوەری ڕاوی مووی تەڵایی، ڕەگەزێک داخوازی دەسەڵات و سەروەر بە ڕێکخراوەیەک شەڕکەر و دارای هێزی ڕێکخستن بە بێ دوو دڵی چنگاڵە تۆقێنەرەکانی خۆی له خەڵکێکی زۆرتر لە زۆر بەڵام بێ قاڵب و ئاوارە چەقاند.
ئەمە بوو دەستپێکی درووست کردنی "دەوڵەت" لە ڕووی گۆی زەوی. وا هەست ئەکەم نەجاتمان بوو بە دەست ئەو گەمژە هەستەکیانەوە کە لایان وایە "دەوڵەت" ڕێکەوتن نامەیە له نێوان مرۆڤەکاندا. ئەوەی کە فەرماندەیە، ئەوەی کە ذاتی سەروەرە، ئەوەی کە لە کار و شێوازی هەڵسووکەوتدا سەروەرە و قسەی خۆی دەخاتە سەەر کورسی و بە سەروەرانە دێتە مەیدان پێویستی به ڕێکەوتن نامە نیە.
بوونی ئاوەها قەد پێشبینی ناکرێن. ئەوانە وەکو چارە نووس دادەدەن، بێ هۆ، بێ بڕیار، بێ ترس، بە بێ بیانوو. وەها دادەدەن وەکو هەورە تریشقە کە لە زەوی دەدات. ترسناک، ڕێکەوت، باوەڕ نەکراو ئەوەندە بە توندی دادەدەن که فریای نەفرەت کردن ناکەون. ئەمانە کاریان شکڵ دانی غەریزەییە و شکڵ دان بەزۆرە.
ئەمانە کەسانێکن که خۆ نەویستانە و نائاگا هونەرمەندانێکن: قسە کۆتا بکەمەوە لە هەرکوێ دەرکەون شتێکی نوێ دادەهێنن و ڕوودەدات. بنیانێکی نوێ فەرمانڕەوایی پێک دێنن.

وەرگێر: مەسعود پژووهی
پەرتووکی: تەبار ناسی ئەخلاق
نوسەر فریدریک نیچە

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دموکراسی و کلتوری دموکرات بوون

یەکێک لە گەورەترین کێشەکانی کورد نەبونی کولتوری چاک و دموکراسی خوازە. وا هەست دەکەین ئرووپاییەکان و ئامریکا و ... لە خۆڕا گەشتون بەو کولتورە. ساڵیانی دور و درێژ زاناکان ئروپا و ... کاریان لەسەر کولتور کردوە کە بتوانن چاکسازی تیا بکەن و گەشتونەتە ئەمڕۆژە کە هەن . ئەوە نیە بێژین ئێستا ئەمان بێ کێشەن بەڵام هەر لە ئێمە زۆر باشترن لە زۆر ڕوانگەوە. یەکێک لەو هۆیانەی کە ناهێڵێت ئێمە بچینە ناو ئەو کولتورە بوونی بێ باوەڕیە بەمان بە پێ ئایینی ئسلام. ئایینی ئسلام بە تندی ڕوبەڕو دەبێتەوە لەگەڵ ئەوانەی کە باوەڕیان بە محمد نیە و دژیان دەوەستێتەوە و تەنانەت بە کافر ناویان دەبات و ئێژێت ئەوان ئەشێ بێنە سەر ئایین و پەیڕەوی ئێمە. هەر ئەوە بوەتە هۆی ئەوە کاتێک کە پێشنیار کتێب خوێندنەوە دەدەین بە هەندێک لە هاوڕێیان ئێژن ئەها ئەوە خۆ ئەوە کافرە ، یەهودیە ، مەسێحیە و ... بۆیە ئەگەر بیشیخوێنێتەوە هەوڵ دەدات لە پێش ئەو نوسەرانە سەنگەر درووست بکات و ناهێڵێت تاسیری ببێت و ئەگەر کەمێکیش زانستی ئسلامیشی ببێت هەوڵ دەدات قسەکانیان ڕەد بکاتەوە و بێژێت نە بەس خۆمان ڕاست دەکەین و خۆمان چاک دەکەین. ئەگەر بتوانین

ایمان چیست؟

ایمان از منظر "کی یرکگور " چیست؟ سورن کی یرکگور :نویسنده ، الهی دان ، شاعر و فیلسوف دانمارکی اکثرا او را به عنوان پدر اگزیستانسیالیسم میشناسند زیراکه ایشان از اولین متفکران در باب فلسفە اگزیستانسیالیستی یا اصالت بشر است . کی یرکگور بر نویسندگان مشهور ومتفکری چون هایدگر ، کامو ، سارتر و از این دست فلاسفه تاثیری چشمگیر داشتە است. متفکران اگزیستانسیالیسم این شاخە فلسفی را بر دو قسم میشناسند : ۱: اگزیستانسیالیسم مسیحی یا دینی ۲: اگزیستانسیالیسم بی خدایی کی یرکگور از نوع اگزیستانسیالیسم مسیحی محسوب میشود. جهش مضمونی است که "کی یر کگور" تا پایان عمر به آن عقیده داشت و در چندین اثر خود به شرح و بیان آن آن پرداختە است. در دیدگاه کی یرکگور ایمان به خداوند به هیچ وجه نتیجه تعلیل عقلانی بر طبق قوانین و علت و معلولهای عام و مورد قبول همگان نست. فراتر از آن ایمان از فهم خردورزی شخصی نیز ناشی نمیشود و به اخلاق و فلسفه و زیبایی شناسی و علم نیز ربطی ندارد، چرا که ساحت و الوهیت و بی کرانگی و احکام و اعمال آن اساسا با سنجش آگاهی و حتی هستی کرانمند و محدود ما محال و نامعقول و

ئینسان

ئنسان: دوو جۆر تاریف لە ئینسان بوونی هەیە. یەک: لە لایەن زیندەوەری و زیندەوەر ناسی. دوو: لایەنی فەلسەفی ئینسان بوون. لە بەشی یەکەمدا مرۆڤ ئاوا تاریف دەکرێت: بوونەوەرێک زیرەک کە لە سەر دوو لاقی دەوەستێک و ڕاست دەوەستێت. ساحێبی جۆرە جیاوازەکانی ئۆرگانیزمی ژیانە وەکو: دڵ، مێشک ، گوورچیلە و چیتر. ئەم بوونەوەرە بیر دەکاتەوە و کۆمەڵگا دەخولقێنێت و بە شێوازی کۆمەڵایەتی ئەژی. زیندەوەر ناسەکان بەم شێوازە مانای مرۆڤ دەکەنەوە. جا ئێوەش دەتوانن هەزاران شتی دیکەشی بۆ بێژن. بەڵام ئەوەی کە ڕوونەوە لە لایەنی زیندەوەر ناسیەوە مرۆڤ هیچ جیاوازیەکی لەگەڵ بوونەوەرەکانی دیکە نیە. بۆیە زیندەوەر ناسەکان بۆ ئەوەی تاقیکاری لەسەر مرۆڤ نەکەن دێن و کەڵک لە زیندەوەرانی دیکە دەگرن. بۆ نمونە مشک و بەراز و چیتر ، کە ئەمە نیشانی دەدات لەو لایەنەوە مرۆڤ بەشێکە لە سرووشت. بەڵام! بەڵام مرۆڤ ئەگەر ئەوەندە نزیکە لە باقی بوونەوەرەکان بۆچی لەوان جودایە؟ مەگەر ئەوەی بێژین بیرمەندان نازانن، بەڵام ئایا بیرمەندان نازانن؟ ئەرەستوو وەکو یەکێک لە بیرمەندانی کۆنی یۆنانی ئێژێت : مرۆڤ بە هۆی سیاسی بوونیەوە لە باقی بوونەوەرەکان