رد شدن به محتوای اصلی

ئەبزارێک کاریگەر بۆ سەربەخۆیی

شتێک کە بۆ گەیشتن بە ئامانج و ئامانج گەلێک کەڵکی لێ وەردەگرین بە فارسی پێ ئێژن "ابزار" بەداخۆ کوردیەکەی نازانم.

ئەبزار ئەتوانێت چەقۆ، شمشێر، قڵنگ، پێمەڕە و ... ئەتوانێت ببێت. بە پێشکەوتن زانست و تکنۆلۆژیا بە تایبەت لە سەدەی حەڤدە و هەژدە تاکو ئەمڕۆ وتی پێمان کە هەرچێک ئەتوانێت ئەبزار بێت. بۆ نمونە: زمان، پەرتووک، چیرۆک، ئایین و ئایدیا، ڕاگەیاندن و...
بە گشتی ئەتوانین بێژین هەرچێک کە مرۆڤ لە ژیانی ڕۆژانەی خۆی دا ئەیخولقێنێت ئەبزارگەلێکە کە مرۆڤ وەکو پیداویستی ژیان، ئیش و کەلێنەکان ژیانی خۆی پی پڕ ئەکاتەوە.

ئەبزار بە گشتی شتێکی بێ هەستە. ئەبزار ناتوانێت لە خۆیدا هەست هەڵبژاردنی هەبێت بەڵکو کەسانێک ئەبزارەکان بە مەیلی خۆیان هەڵەسووڕێنن. بۆ نمونە خودی ئەم دونیای مەجازیە کە ئێمەی تێدایە.
دونیای مەجازی ئەبزارێکە کە مرۆڤەکان لە گشت جیهان پێکەوە نزیک ئەکایەوە و بە شێوازێک ئاسایی گشت کەسێک ئەتوانێت کەڵکی لێ وەر گرێت بۆ ئەوەی پەیوەندی بگرێت بە جیاهانەوە. ئەم دونیای مەجازیە ئەبزارێک وەکو فەیسبووک ئەخاتە بەردەست بۆ ئەوەی پەیوەندی بگرێن و ڕاو بۆچوون بگۆڕینەوە. ئەم فەیسبووکە پڕەیەک ئەخاتە بەردەستمان کە بتوانین ئەو کەسانەی کە پیمان خۆشە پەیوەندیان پێوە بگرین بۆ خۆمان هەڵی بژێرین.

ئەبزار هەرچەن کە دەتوانێت کاریگەر بێت لەسەر ژیانی مرۆڤ ئەتوانیت تێکدەر بیت.
چەقۆیەک لە دەست چێشت لێنەر ئەتوانێت نان بۆ منداڵیک فەقیر ساز بکات. هەمان چەقۆ ئەتوانێت ژیانی مرۆڤێک بگرێت. بگەڕێینەوە بۆ فەیسبووک:
فەیسبووک ئەوەندەی کە پەیوەندی دروست دەکات جیاییش ئەتوانێت دروست بکات. بۆ نمونە پەیوەندی باوک و منداڵ، ژیانی هاوبەش. بە ئاسانی فێری منداڵ ئەکات کاتێک خۆشت لە کەسێک نەهات جیا بیتەوە لێ. بۆیە بە شێوازێک کە خۆشت تێنەگەیت فێری جیایی ئاسانت ئەکات.

ئەبزار لە کوردستاندا:
بە هۆی ئەوەوە کە زانستی نوێ لە ڕۆژئاواوە گەڕاوەتەوە بۆ لای ئێمە تێناگەین لەو زانستانە. بە گشتی وتەی خەڵکی دیکە یا کۆپی ئەکەین یا دوپاتی ئەکەینەوە بە شێوازێک نوێ، بەڵام هەمان شت دوپات ئەکەینەوە.
باوەڕ ناکەم کوردێک هەبێت باوەڕی وا بێت کە کوردستان دو سەد ساڵ پێش داگیرکراو بوە و سەربەخۆیی نەبوە. (بەو مانا کە ئەمڕۆ سەربەخۆیی و حکومەت نەتەوەیی ئەمڕۆ تاریف ئەکرێتەوە.) تەواو ئاسەوارەکان ئەوە ڕوون ئەکەنەوە کە کوردستان وڵاتێک سەربەخۆ بوە و نزیک بە سەدو پانجا ساڵی پێش پلانی بۆ چناوە و داگیر کراوە.هەرجۆر بێت و بوبێت ئەوەی کە ئەمڕۆ دیارە داگیرکراوە.

ئێستا هەندێک مرۆڤی قەبارە بچووک دێن و باس لە ئەبزار ئەکەن بۆ سەربەخۆیی.
ئەمڕۆ سەردەمی شۆڕشی تکنۆلۆژیا و زانست ئەناسرێت بۆیە مرۆڤەکان بە گشتی بیروڕای جیاوازیان هەیە. بە چەن چرکە هەر زانستێکت پێویست بێت و پێت خۆش بێت ئەتوانیت لە ئینترنتدا پەیدای بکەیت. هیچ کەس ئەوە قەبووڵ ناکات کە ڕەنگە (تەنانەت ڕەنگە) هەڵە بکات.
حزب ئەبزارێکە بۆ سەربەخۆیی:
بە تەکید حزب و ئایدیا جۆراوجۆرەکان ئەبزارێکن بۆ گەیشتنی مرۆڤ بە ژیانێکی خۆشتر و بەختەوەر نە ئەوەی کە بتوانن ژیانێکی زەمانەت بکەن. هاوڕێیان ئەبێت ئەوە تێبگەین کە ئەبزارگەلێک کە دروست ئەکرێن زەمانەتی ژیانی بەختەوەر ناکەن. بە چەن هۆ:
١: زۆری ئەبزارەکان
٢: جیاوازی نێوان ئەبزارەکان
٣: جیاوازی تێگەیشتن لە ئەبزارەکان
٤: جیاوازی تێگەیشتن مرۆڤەکان لێکتر
٥: هەروەها خلقوو خووی مرۆڤەکان (ڕاستگۆ بوون، درۆ، دزی و چیتر)
ئەتوانین هەزاران نموونەی زیاتر باس بکەین و بیخەینە بەر چاو بەڵام بەم چەن دانە قەناعەت ئەکەین.
کوردستان بۆ گەشتن بە سەربەخۆیی تەنیا یەک ئەبزاری ئەوێت، لەخۆ بردوویی و ڕاستگۆ بوون لەگەڵ خۆمان و خەڵک.
بەقەولی دموکراتیەکان خۆیان حزبی حەفتا ساڵەن.
بە پێ کۆمەڵەکان نزیک پەنجا ساڵە هەن.
پەکەکە ییەکانیش با بمێنن.
ئەم ئەحزاب گەلە چیان تۆمار کردوە:

سەرۆکێک کە خۆی لە یەکەم بەردی بناغەی کوردیدا دەدات بە دەستەوە و ئیدعا ئەکەن با خەڵک نەکوژرێت. بەڵام ئەمڕۆ ئەزانین مەرگ لە ژیانی ئاوا زۆر باشترە.ئەبزارێک کە مێژووی براکوژیان تۆمار کردوە.ئەبزارێک کە بە هەزاران بیانو بەس کورد ئەکوژێت.ئەبزارێک کە هەوڵ دەدات هەمو خەباتی خەڵک داگیر بکات.ئەبزارێک کە خەڵک دەکاتە چەن بەش و شەڕ لە نێوانیان هەڵئەگرسێنێت.ئەبزاارێک کە ئەگەر ژێردەستی ئەو نەبیت هەوڵ بۆ لەناو بردنت دەدات.ئەبزارێک کە جورئەتی نیە باس لە سەربەخۆیی بکات.ئەبزارێک کە ئەگەر نەتکوژێت لەپەراوێزت ئەخات.ئەبزارێک کە بۆ خۆی بە دەستی خۆی کوردستان ئەکات بە چەن بەشەوە.ئەبزارێک کە کوردستانی گەورە هیچ لەو بەشەی کە ئیدعا ئەکات بۆی ناوچەگەرایی و دزی و درۆزنی پڕە.ئەبزارێک کە بۆ خۆی خەریک درۆکردنە لەگەڵ خەڵک.ئەبزارێک ک ئەگەر لەگەڵی بیت باشی و ئەگەر لەگەڵی نەبیت جاشی.ئەبزارێک کە بنکە و سەربەخۆیی بۆ کورد بە تارانەوە گرێ دەدات.ئەبزارێک کە بۆ خۆی لە دەرەوە هاتوە و دروستکراوی خۆمان نیە.


بە پێ ئەم مێژوە چڵکنە کە ئەم ئەبزارگەلە تۆماریان کردوە، ئەم ئەبزارگەلە واباشترە کەڵکیان لێ وەرنەگیرێت تا ئەو کاتەی کە نوێ و بەڕۆژ و تەیار بکرێن. بۆ ئەوەی کە بە هیچ ئامانجێکمان ناگەیەنن مەگەر وەدوامان بخەن.
گۆی زەوی بەم هەموو خەڵکەوە یەک جار شەڕی وزەیی بینیوە ئەویش نێوان ئامریکا و ژاپوون. ئێستا گشت جیهان لەوە ئەترسن کە وڵاتێکی دیکە دەستی بگات بە چەکی وزەیی و خەڵک بکوژن. بۆیە هەوڵ و تەقالایان ئەوەیە کە کەس دەستی پێ نەگات و پێشگیری لێ ئەکەن. مێژوو ئەم ئەحزابگەلە ( بەقەولی خۆیان ئەبزار) پڕە لە کورد کوژی و دوژمنایەتی لە بستێک زەویدا. بەڵام کەسێک نیە بیر لەوە بکاتەوە یا چاکیان بکات یا بیانداتە بەر شەپ.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

زنا چیست ایا همان مالکیت است؟

"ژن دێنم" ، "ژنم دەوێت" ، "ژن بێنە" زنا چیە؟ برای درک بهتر این واژەها به جستجوی هر چند کوتاه در تاریخ نگاهی گذرا بیندازیم. در قبایل ژرمن حق عمل جنسی به مرد تعلق داشت و دختر باکره برای پدر ، برادر و خلاصه صاحبش ارزش معینی داشت که ارزش بر پایه زیبایی و سنش تخمین زدە میشد و قابل معامله بود . و با از بین رفتن بکارت ارزش مال پایمال میشد و شخص متجاوز باید مبلغی پرداخت میکرد و به همین علت اگر کسی شخصی را در حین رابطه سکس با دختر باکره خود میدید راحت و بدون هیچ ترسی می توانست جانش را بگیرد. البتە این مجازات ها بخاطر ان نبود که قبایل ژرمن نسبت به سکس دید منفی داشتە باشند ، خیر، بلکه دید مالکیتی داشتند. در حکاکی های باقیمانده از قبایل ژرمنها تصاویر متعددی از همخوابگی بدست امده است که در انها "فِرِی" (ferey) که خدای سکس و باروری است دیده میشود و ارزش زیادی برای سکس قائل بودند که این واژە تا به امروز در میان انها باقی مانده است (friday) و همینطور در باورهای دیگران نظیر دین اسلام هم که شب جمعه را برای امیزش جنسی محترم میشمارد وجود دارد و خوش وقت میپندارن

دموکراسی و کلتوری دموکرات بوون

یەکێک لە گەورەترین کێشەکانی کورد نەبونی کولتوری چاک و دموکراسی خوازە. وا هەست دەکەین ئرووپاییەکان و ئامریکا و ... لە خۆڕا گەشتون بەو کولتورە. ساڵیانی دور و درێژ زاناکان ئروپا و ... کاریان لەسەر کولتور کردوە کە بتوانن چاکسازی تیا بکەن و گەشتونەتە ئەمڕۆژە کە هەن . ئەوە نیە بێژین ئێستا ئەمان بێ کێشەن بەڵام هەر لە ئێمە زۆر باشترن لە زۆر ڕوانگەوە. یەکێک لەو هۆیانەی کە ناهێڵێت ئێمە بچینە ناو ئەو کولتورە بوونی بێ باوەڕیە بەمان بە پێ ئایینی ئسلام. ئایینی ئسلام بە تندی ڕوبەڕو دەبێتەوە لەگەڵ ئەوانەی کە باوەڕیان بە محمد نیە و دژیان دەوەستێتەوە و تەنانەت بە کافر ناویان دەبات و ئێژێت ئەوان ئەشێ بێنە سەر ئایین و پەیڕەوی ئێمە. هەر ئەوە بوەتە هۆی ئەوە کاتێک کە پێشنیار کتێب خوێندنەوە دەدەین بە هەندێک لە هاوڕێیان ئێژن ئەها ئەوە خۆ ئەوە کافرە ، یەهودیە ، مەسێحیە و ... بۆیە ئەگەر بیشیخوێنێتەوە هەوڵ دەدات لە پێش ئەو نوسەرانە سەنگەر درووست بکات و ناهێڵێت تاسیری ببێت و ئەگەر کەمێکیش زانستی ئسلامیشی ببێت هەوڵ دەدات قسەکانیان ڕەد بکاتەوە و بێژێت نە بەس خۆمان ڕاست دەکەین و خۆمان چاک دەکەین. ئەگەر بتوانین

ایمان چیست؟

ایمان از منظر "کی یرکگور " چیست؟ سورن کی یرکگور :نویسنده ، الهی دان ، شاعر و فیلسوف دانمارکی اکثرا او را به عنوان پدر اگزیستانسیالیسم میشناسند زیراکه ایشان از اولین متفکران در باب فلسفە اگزیستانسیالیستی یا اصالت بشر است . کی یرکگور بر نویسندگان مشهور ومتفکری چون هایدگر ، کامو ، سارتر و از این دست فلاسفه تاثیری چشمگیر داشتە است. متفکران اگزیستانسیالیسم این شاخە فلسفی را بر دو قسم میشناسند : ۱: اگزیستانسیالیسم مسیحی یا دینی ۲: اگزیستانسیالیسم بی خدایی کی یرکگور از نوع اگزیستانسیالیسم مسیحی محسوب میشود. جهش مضمونی است که "کی یر کگور" تا پایان عمر به آن عقیده داشت و در چندین اثر خود به شرح و بیان آن آن پرداختە است. در دیدگاه کی یرکگور ایمان به خداوند به هیچ وجه نتیجه تعلیل عقلانی بر طبق قوانین و علت و معلولهای عام و مورد قبول همگان نست. فراتر از آن ایمان از فهم خردورزی شخصی نیز ناشی نمیشود و به اخلاق و فلسفه و زیبایی شناسی و علم نیز ربطی ندارد، چرا که ساحت و الوهیت و بی کرانگی و احکام و اعمال آن اساسا با سنجش آگاهی و حتی هستی کرانمند و محدود ما محال و نامعقول و