رد شدن به محتوای اصلی

وتوێژ لەگەڵ کافکا

بۆ ئەو سەرکردانەی ڕۆژهەڵات کە ناتوانن دیفاع بکەن لە شۆڕشی شۆڕشگێڕان.
تکایە بیخوێننەوە بە وردی و بیری لێ بکەنەوە.
بیرکردنەوە ڕێگای ڕزگاری کوردە.

پەرتووک : وتووێژ لەگەڵ #فرانتس_کافکا
نووسەر: #گوستاو_یانووش
وەرگێڕان لە فارسی بۆ کوردی : #مەسعود_پژوهی

ـــــــــــــــــــــــــ
لەگەڵ دکتۆر کافکا لە ساحەی کەشتی و باخیرەکان بووین .
واگۆنهایەک بە باری قوورسی زووخاڵ لەسەر پرددێک بوون .
بیرەوەیەکم وەبیر هاتەوە.
دەستم پێ کرد بۆ دکتۆر کافکای بگێڕمەوە:
لە کۆتایی ساڵەکانی شەڕدا بووین ، مناڵی ئەو ناوچەی ئێمە، "کارۆلینن تاڵ" هەمو ڕۆژێک ئەچووین بۆ شاخی "زیگزاگ" و لەسەر پێچێکدا کە لێژیش بوو شەمەندەفەر مەجبوور ئەکەوت هێواشی بکاتەوە ، بازیان ئەبردە ناو واگۆنەکان و تیکەی زووخاڵیان ئەخستە دەرەوە و دواتر ئەهاتن کۆیان ئەکردەوە و لە ناو جالیسیان ئەکرد و ئەیانبردەوە بۆ ماڵ . بۆ ناو زۆمپا و خۆیان لێ گەرم ئەکردەوە.
وەبیرم دێت دانەیەک لە هاو پۆلەکانم کەوتە ژێر چەرخی شەمەنەدەفەر و تیکە تیکە بو .

کافکا پرسیاری کرد: تۆ ئەو دیمەنەت بەچاو خۆت دی ؟

نە ، مناڵەکان ئەو بەسەرهاتەیان باس کرد.

کافکا : مەگەر تۆ نەدەڕۆشتی لەگەڵیان ؟
بۆچی نە ؟ جار جار منیش ئەچووم لەگەڵیان . بەڵام من بەس سەیرم ئەکرد . ئێمە لەماڵدا زووخاڵمان زۆر بوو و پێویستمان نەبو. لە پشت دارەکان خۆم ئەشاردەوە ، زۆر سەرسووڕ هێنەر بوو.

کافکا وشە بە وشەی قسەکانمی گوێگرت .
وتی : شەڕ بۆ گەرما ــ کاتێک لە نەبوونی گەرما ڕەق ئەبیتەوە ــ هەموو کات سەرسووڕ هێنەرە.بۆ ئەوەی کە کێشەی هەڵبژاردن لە نێوان مان و نەمانە . ناکرێت بەس سەیرکەر بیت . لەوێدا دارێک نیە کە هۆشی پێتەوە بێت و خۆت لەوێ بشاریتەوە. ژیان شاخی زیگزاگ نیە . لە ژیاندا هەرکات ئەگەری ئەوە هەیە بکەویتە ژێر چەرخی گەردوون ، زایفەکان و بێ کەسەکان پێشتر لە بەهێزەکان و دەوڵەمەندەکان . بازێ کەس پێش گەشتن بە چەرخەکان دەشکێن و ورد دەبن .

قسەکەیم قەبووڵ کرد .
ڕاستە . "وندا "ی بچووکیش جاری وا بو لەگەڵ من لە دارستانەکە ئەمایەوە و ئەگریا . ئەترسا . نەیەویست هیچ بدزێت . بەس بەو بۆنەوە دەهات کە منداڵانی دیکە گاڵتەیان پێ ئەکرد و هەرکات بە دەستی خاڵی ئەگەڕایەوە دایکی بە کووڵە گۆچانێک تەمێی ئەکرد .

کافکا هەردو دەستی کردەوە و هاواری کرد :
چاوت لێیە ؟ ئەوە چەرخی شەمەندەفەرەکان نیە هاو پۆلیەکەتان ورد ئەکات ، بەڵکو نەبوونی محیبەت دەوروپشتەکانە کە زۆر پێشتر وردیان دەکات و دەیانهاڕێت.ڕێگایەک کە دەبێتە مەترسی و کارەسات . هیچێکی دیکە نیە بێجگە لەوە . بە سەپاندنی زۆر و هێز شتێکی زۆرت گیر نایەت.دو سێ تیکە زووخاڵ کە دەیخەیتە ناو زۆمپا و بە زوترین کات دەبێتە خۆڵ و کۆتایی دێت. ئەو کاتە دووبارە سەرما دێتەوە و دوبارە ئەلەرزن و ڕەق هەڵدێن . هەروەها هێزێک کە هەمو جار دەبێت بازدەیت و بازدەیت و ڕۆژ لەدوای ڕۆژ کەمتر دەبێتەوە و مەترسی کەوتنە ژێر چەرخ زۆرتر ئەبێتەوە.
ئەو کاتەیە کە بچیت بۆ سواڵ کردن ڕەنگە باشتر بێت و ڕەنگە چەن تێکە زووخاڵت تێوەپێچن ... .

قسەکەی کافکام بڕی : بەڵێ وایە . بەڵام ئەمانیش لە سەرەتای ڕۆشتنەکەیان بۆ لای شەمەندەفەرەکان دەوەستان و سواڵیان ئەکرد و ئەوانەی کە لە شەمەندەفەرەکە کاریان ئەکرد بەزەییان دەهاتەوە و بازێ جار چەن تیکە زووخاڵیان هەڵ دەدا . مناڵەکان کاتێک بازیان بردە ناو شەمەندەفەرەکان کە چیتر سەخاوەت و بەزەیی کرێکارەکان کۆتایی هاتبو .

کافکا وتی : بەڵێ هەر وایە . منداڵەکان کاتێک زاتیان شکا و نەترسانە پەڕینە ناو شەمەندەفەرەکە کە بەخشش کۆتایی پێ هاتبو و ناهوومێد ببوون لە بەخشش .
من چاوم لێیانە کە چۆن ناهومێدی ئەوان دەبات بەرەو چەرخی شەمەندەفەرەکان .

ـــــــــــــــــــ

پشتگیری لەو ڕۆڵانە کە چیتر ناترسن و زاتیان لە هێزی ئێرانی شکاوا و دەست دەدەنە شۆڕش ئەرکی سەرشانی گشتمانە .
ئەو ڕۆڵانەی کە هەڵبژاردن ئەکەن لە نێوان مان و نەمان دا ، دەبێت بتوانین پشتیان بگرین ئەگینا خیانەتمان کردوە بەو هەڵبژاردنەی کە ئەوان دەیکەن .

#ڕەنگێکی_نوێ

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

زنا چیست ایا همان مالکیت است؟

"ژن دێنم" ، "ژنم دەوێت" ، "ژن بێنە" زنا چیە؟ برای درک بهتر این واژەها به جستجوی هر چند کوتاه در تاریخ نگاهی گذرا بیندازیم. در قبایل ژرمن حق عمل جنسی به مرد تعلق داشت و دختر باکره برای پدر ، برادر و خلاصه صاحبش ارزش معینی داشت که ارزش بر پایه زیبایی و سنش تخمین زدە میشد و قابل معامله بود . و با از بین رفتن بکارت ارزش مال پایمال میشد و شخص متجاوز باید مبلغی پرداخت میکرد و به همین علت اگر کسی شخصی را در حین رابطه سکس با دختر باکره خود میدید راحت و بدون هیچ ترسی می توانست جانش را بگیرد. البتە این مجازات ها بخاطر ان نبود که قبایل ژرمن نسبت به سکس دید منفی داشتە باشند ، خیر، بلکه دید مالکیتی داشتند. در حکاکی های باقیمانده از قبایل ژرمنها تصاویر متعددی از همخوابگی بدست امده است که در انها "فِرِی" (ferey) که خدای سکس و باروری است دیده میشود و ارزش زیادی برای سکس قائل بودند که این واژە تا به امروز در میان انها باقی مانده است (friday) و همینطور در باورهای دیگران نظیر دین اسلام هم که شب جمعه را برای امیزش جنسی محترم میشمارد وجود دارد و خوش وقت میپندارن

دموکراسی و کلتوری دموکرات بوون

یەکێک لە گەورەترین کێشەکانی کورد نەبونی کولتوری چاک و دموکراسی خوازە. وا هەست دەکەین ئرووپاییەکان و ئامریکا و ... لە خۆڕا گەشتون بەو کولتورە. ساڵیانی دور و درێژ زاناکان ئروپا و ... کاریان لەسەر کولتور کردوە کە بتوانن چاکسازی تیا بکەن و گەشتونەتە ئەمڕۆژە کە هەن . ئەوە نیە بێژین ئێستا ئەمان بێ کێشەن بەڵام هەر لە ئێمە زۆر باشترن لە زۆر ڕوانگەوە. یەکێک لەو هۆیانەی کە ناهێڵێت ئێمە بچینە ناو ئەو کولتورە بوونی بێ باوەڕیە بەمان بە پێ ئایینی ئسلام. ئایینی ئسلام بە تندی ڕوبەڕو دەبێتەوە لەگەڵ ئەوانەی کە باوەڕیان بە محمد نیە و دژیان دەوەستێتەوە و تەنانەت بە کافر ناویان دەبات و ئێژێت ئەوان ئەشێ بێنە سەر ئایین و پەیڕەوی ئێمە. هەر ئەوە بوەتە هۆی ئەوە کاتێک کە پێشنیار کتێب خوێندنەوە دەدەین بە هەندێک لە هاوڕێیان ئێژن ئەها ئەوە خۆ ئەوە کافرە ، یەهودیە ، مەسێحیە و ... بۆیە ئەگەر بیشیخوێنێتەوە هەوڵ دەدات لە پێش ئەو نوسەرانە سەنگەر درووست بکات و ناهێڵێت تاسیری ببێت و ئەگەر کەمێکیش زانستی ئسلامیشی ببێت هەوڵ دەدات قسەکانیان ڕەد بکاتەوە و بێژێت نە بەس خۆمان ڕاست دەکەین و خۆمان چاک دەکەین. ئەگەر بتوانین

ایمان چیست؟

ایمان از منظر "کی یرکگور " چیست؟ سورن کی یرکگور :نویسنده ، الهی دان ، شاعر و فیلسوف دانمارکی اکثرا او را به عنوان پدر اگزیستانسیالیسم میشناسند زیراکه ایشان از اولین متفکران در باب فلسفە اگزیستانسیالیستی یا اصالت بشر است . کی یرکگور بر نویسندگان مشهور ومتفکری چون هایدگر ، کامو ، سارتر و از این دست فلاسفه تاثیری چشمگیر داشتە است. متفکران اگزیستانسیالیسم این شاخە فلسفی را بر دو قسم میشناسند : ۱: اگزیستانسیالیسم مسیحی یا دینی ۲: اگزیستانسیالیسم بی خدایی کی یرکگور از نوع اگزیستانسیالیسم مسیحی محسوب میشود. جهش مضمونی است که "کی یر کگور" تا پایان عمر به آن عقیده داشت و در چندین اثر خود به شرح و بیان آن آن پرداختە است. در دیدگاه کی یرکگور ایمان به خداوند به هیچ وجه نتیجه تعلیل عقلانی بر طبق قوانین و علت و معلولهای عام و مورد قبول همگان نست. فراتر از آن ایمان از فهم خردورزی شخصی نیز ناشی نمیشود و به اخلاق و فلسفه و زیبایی شناسی و علم نیز ربطی ندارد، چرا که ساحت و الوهیت و بی کرانگی و احکام و اعمال آن اساسا با سنجش آگاهی و حتی هستی کرانمند و محدود ما محال و نامعقول و