رد شدن به محتوای اصلی

جەستەیی بوونی خودا


ابوالحسن علی بن اسماعیل الاشعری لە دەستە کەسایەتیانەیە کە بچینەی بیرۆکە و ڕەوتی اشاعرەی دامەزراندوە . بە پێ وتەی خۆی نزیک بە نەوەد کتێبی نووسیوە .
اشعری تا تەمەن 40ساڵەیی لە ژیاندا ڕەوتی موعتەزلەی هەڵبژارد و لەو ڕێگایەدا قسە و خوتبەی خوێند لە تەمەن چل ساڵەیی دا دوای دو حەوتو خەڵوە کێشان و بیرکردنەوە لە خوتبەیەکدا ئاوای وت :
هەر کەسێک من دەناسێت ، دەمناسێت و هەر کەس نامناسێت ئێستا خۆمی پێ دەناسێنم . ماوەی چەن ساڵێک من وەکو کەسێک ئایینی لە سەر بڕوای موعتەزلە دەڕۆشتم و بیرم دەکردەوە و دەرسم دەدا و بە حدوثی قوران و ئینکار چاوپێکەوتن خودا و ڕۆژی دوایی و نەبوونی هەر جۆر بەڵگە باوەڕم هەبو و وەکو کەسێک ئایینی لە سەر ئەو ڕەوتە بووم. ئێستا شەهادەت دەدەم کە ئیتر لەو باوەڕە دەست دەکێشم. 

موعتەزلە بڕوایەک ئایینیە کە عەقڵ پێشکەوتو لە هەمو بڕواکاندا دەزانن و پێیان وایە کە ئەشێ لە ڕێگای عەقڵەوە قوران و حەدیسەکان بخوێنرێنەوە و دەست دەدەنە هەر جۆرە فێڵێک کە ئەوەی خۆیان بسەلمێنن. بە واتایەک دیکە ئەوەی کە لەگەڵ مێشک مرۆڤدا نەگونجێت بە زۆر دەیگونجێنن. نمونە زۆر ئاسایی ئەو ڕوانگانە لە ئەمڕۆدا دەتوانین دکتور سروش چاو لێ بکەین کە باسی وەحی و ... بە ڕۆیا و خولیای موحەمەد ناو دەبات کە ناسناوی سادقەی لەسەر دادەنێت. و ئێژێت ڕۆیا کان موحەمەد سادقانەیە و .... 

ئەگەر سەرنجێک بدەینە بەڵگەکان ئایین ئسلام وەکو قورعان و حەدیسەکان موحەمەد ئەوەی تیا بەدی دەکرێت کە موحەمەد ڕاست و ڕەوان خودای وەکو مرۆڤێک و جەستەیەک سەیر کردوە.
قورعان باس لە دیتن ، وتن ، بیستن و ... دەکات کە گشت ئەمانە مانای جەستە دەگەیەنێت.
ئەم جۆرە کێشانە هەر لە سەرەتاوە لەگەڵ ئایین ئسلام دا بوە وەکو نمونە سورەتی حەمد بە وتە ئێژن قورعانە بەڵام خودا خۆی ستایش دەکات.

مرۆڤی کۆن بە بڕوای موسڵمانانی ئەمڕۆ گیژ و گەمژە بون کە بە پێچەوانەوە وا نەبوە هەر ئەو کێشانە بونەتە هۆی کوشتن و سەربڕین و زۆر قەتڵو عام لە ناوچەی عەرەبسان و کوردەکان و فارسەکان و ...
هەر ئەو کێشانە بونەتە هۆی ئەوە کە پاساو بێننەوە بۆ ئەوەی قسەی خۆیان بسەلمێنن و بۆ هەر کێشەیەک بە جۆرێک:
تەفسیر دەکەنەوە ، هۆی دابەزین ئایەت دێنن ، تەئوییلی دەکەن و ....

کەسانێک دەهاتن و بەو شێوازانە خەڵکیان دەگەیاند بەو جێگایە کە باوەڕ بێنن و هەرچێک لەگەڵ عەقڵدا نەدەگونجا ئەشێ بە جۆرێک بی گونجێنن.(عەقڵ و شێوازی بیرکردنەوەی مرۆڤ بە پێ هەر ناوچەیەک و هەر زەمەنێک دەگۆڕیەت) عەقڵ و شێوازی بیرکردنەوەی مرۆڤەکان جیاواز بو هەر بۆیە هەزاران نەوع ئسلامی پێک هاتن تەنیا بە بۆنەی ئەوەوە کە بیسەلمێنن کە ئایین ئسلام ڕاستە و خودا جەستەی وەکو مرۆڤ نیە.
موعتەزلەکان بۆ ئەوەی بتوانن زۆرتر لە عەقڵ کەڵک وەرگرن و قسەکانیان گونجاوتر بێت لە فەلسەفە و زانست کەڵیان وەرگرت و کە بوە هۆی درووست بوون فەلسەفەی ئسلامی و زانست ئسلامی .

سەبارەت بە قورعان موعتەزلەکان کاری زۆریان کرد بەڵام بەو بۆنەوە کە حەدیس ڕێگا چارەیان زۆرتر بو کەمتر کاریان کردبو.حەدیسێک کە لەگەڵ مێشکیاندا نەدەگونجا دەیانوت زایفە و یا درۆیە و ئەگەریش لەگەڵ مێشکیاندا بگونجایەت باوەشیان بۆ دەگردەوە و دەیانکردە نوقڵی مەجلیس جیا لە ڕاست و یا درۆ بونی.

ئەمە لە کاتێکدا بو کە وتەبێژەکان سونی کە زۆر پتەوتر بوون لە سەر بنچینە ئەو کارەیان نەدەکرد هەر وەها کە دەبینین لە سەردەمی خەلیفەکان بنی ئۆمەیە زۆرێک لە موعتەزلەکانیان کوشت و لە ناویان بردن .
اشعری کە لەو ڕێگایە هاتە دەرەوە و پێ درووست نەبو بەڵام مەکتەبەکەی کەمو کورت هەر لەسەر ئەو ڕێگایە بون هەر کویا گیریان دەکرد حیلەیەکیان بەکار دەهێنا.
نمونەیەک لەو حەدیسانە کە خودا وەکو جەستە سەیر دەکات :
بڵگەی ئیمام حەنبەل:
ڕۆژێک پێغەمبەری خودا بە دڵخۆشیەوە هاتە دەرەوە لە ماڵ .
پرسیاریان لێ کرد بۆ ئەوەندە دڵ خۆشیت؟
موحەمەد وتی:بۆ دڵ خۆش نەبم خودا بە جوانترین شێواز هاتە لام وتی:
ئەی موحەمەد !
وتم:بەڵێ ئامادەم!
پرسیاری کرد:بۆچی کرّوبیان ملأاعلا لەگەڵ یەکتر شەڕە قسە دەکەن؟
وتم :خودایە نازانم! هەر بۆیە خودا دەستی خستە نێو شانم کە چیامانیەکم لە نێو سینەم هەست پێ کرد . ئاسمانگ و زەوی لە پێش چاوم ڕۆشن بوو و...

موعتەزلەکان حەدیس لەو چەشنەیان لا گرینگ نەبو و بە زایف و تاڕادەیەک درۆ ناودەبرد و ئەرکی خۆیان لە شتی گرینگتردا دەبینیەوە.
بۆ نمونە لە الموطا کتێب مالک انس ئاوا هاتوە ئەم حەدیسە : خودا هەمو شەو دێتە خوارەوە بۆ ئاسمانگ یەکەم و ئێژێت کێ بانگم دەکات تا وڵامی بدەمەوە و ...
موعتەزلەکان بۆ ئەوەی هەستی مرۆڤانەی لەو حەدیسە بسڕنەوە دەست دەکەن بە دەستکاری وشەکان و لە شێوازی کۆنی زمانی عەرەبی کەڵک وەردەگرن و ( یَنزِلُ )دەکەن بە ( یُنزِلُ ) و ئاوا مانا دەگۆڕن بۆ :
خودا مەلایەکەتەکان دەنێرێت بۆ ئاسمانگ یەکەم و ...

حەدیسێک دیکە کە ئێژێت(لە قورعان ئەوە هەیە سورەتی بەقەرە 33) : "خودا مرۆڤی وەکو خۆی درووست کردوە " بۆیە شوناسەی کەسایەتی دەگۆڕن بۆ ئادەم و ئێژن :" خودا مرۆڤی وەکو تەمسیلێک کە بۆ ئادەمی دانابو درووست کردوە"

ئەڵبەتە شتی ئەو چەشنانە زۆرن و زمانی عەرەبیش سەردەم کۆن کە شێوازی زمانی کوفی بو نوقتە و ... نەبو و هەر وەها وشەکان لە زمان عەرەبیدا دەتوانن چەندین مانایان هەبێت. بۆیە زۆر ئاسان دەیانتوانی ئەوەی دەیانەوێت بیسەلمێنن و بیگۆڕن.

هەر چەن کە ڕەوتی ئشاعرە کە ئەشعەری بنیاد نەری بو و دواتر ئشاعرەکانیش کەڵکیان لەو ڕێگایەی موعتەزلە وەرگرد بەڵام ئەشعەری خۆی ئاوای وتوە:
هەر چەشنە کەڵەک و حیلەیەکان بەکارهێنا تا خەڵک لەو جەستەیی بوون خودا دوور بکەنەوە .

ئەشعەری ئیمان لە بەڵگە عەقڵیەکان سەرتر دەزانێت بە پێچەوانە موعتەزلەکانەوە . بەڵام #عەقڵ بە تەواوەتی وەلا نانێت و عەقل لە جێگاهایەک تایبەتدا بەکار دێنێت.
ئەشعەری ئاوا ئێژێت :
ئەگەر وەکو موعتەزلەکان عەقڵ لە سەرترێن جێگا دانێین ئیتر ئیمان ئەشێ لە کویا بێت؟ بە پێچەوانەوە عەقڵ ناتوانێت ئیمان ڕاگرێت.
لە قورعاندا چەندەها جار باس لە ئیمان و باوەڕدار بوون بە غەیب دەکرێت ئەگەر عەقڵ بە کار بێنین و بیخەینە پێشەوە لە زانست ئایینیدا چۆن دەتوانین باوەڕمان بە غەیب هەبێت کە لە ڕێگای عەقڵەوە نەگونجاوە.
بە گشتی #ئەشعەری باوەڕی وا بو کە #ئیمان پێش عەقڵ دێت و لە عەقڵ ناکرێت کەڵک وەرگرین بۆ #ئیماندار بوون.

نووسەر : مسعود پژوهی

سەرچاوەکان :
فلسفە اسلامی / کوربن
درسهایی دربارە اسلام / گلدزهیر
ویکی پدیا

#ڕەنگێکی_نوێ

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

زنا چیست ایا همان مالکیت است؟

"ژن دێنم" ، "ژنم دەوێت" ، "ژن بێنە" زنا چیە؟ برای درک بهتر این واژەها به جستجوی هر چند کوتاه در تاریخ نگاهی گذرا بیندازیم. در قبایل ژرمن حق عمل جنسی به مرد تعلق داشت و دختر باکره برای پدر ، برادر و خلاصه صاحبش ارزش معینی داشت که ارزش بر پایه زیبایی و سنش تخمین زدە میشد و قابل معامله بود . و با از بین رفتن بکارت ارزش مال پایمال میشد و شخص متجاوز باید مبلغی پرداخت میکرد و به همین علت اگر کسی شخصی را در حین رابطه سکس با دختر باکره خود میدید راحت و بدون هیچ ترسی می توانست جانش را بگیرد. البتە این مجازات ها بخاطر ان نبود که قبایل ژرمن نسبت به سکس دید منفی داشتە باشند ، خیر، بلکه دید مالکیتی داشتند. در حکاکی های باقیمانده از قبایل ژرمنها تصاویر متعددی از همخوابگی بدست امده است که در انها "فِرِی" (ferey) که خدای سکس و باروری است دیده میشود و ارزش زیادی برای سکس قائل بودند که این واژە تا به امروز در میان انها باقی مانده است (friday) و همینطور در باورهای دیگران نظیر دین اسلام هم که شب جمعه را برای امیزش جنسی محترم میشمارد وجود دارد و خوش وقت میپندارن

دموکراسی و کلتوری دموکرات بوون

یەکێک لە گەورەترین کێشەکانی کورد نەبونی کولتوری چاک و دموکراسی خوازە. وا هەست دەکەین ئرووپاییەکان و ئامریکا و ... لە خۆڕا گەشتون بەو کولتورە. ساڵیانی دور و درێژ زاناکان ئروپا و ... کاریان لەسەر کولتور کردوە کە بتوانن چاکسازی تیا بکەن و گەشتونەتە ئەمڕۆژە کە هەن . ئەوە نیە بێژین ئێستا ئەمان بێ کێشەن بەڵام هەر لە ئێمە زۆر باشترن لە زۆر ڕوانگەوە. یەکێک لەو هۆیانەی کە ناهێڵێت ئێمە بچینە ناو ئەو کولتورە بوونی بێ باوەڕیە بەمان بە پێ ئایینی ئسلام. ئایینی ئسلام بە تندی ڕوبەڕو دەبێتەوە لەگەڵ ئەوانەی کە باوەڕیان بە محمد نیە و دژیان دەوەستێتەوە و تەنانەت بە کافر ناویان دەبات و ئێژێت ئەوان ئەشێ بێنە سەر ئایین و پەیڕەوی ئێمە. هەر ئەوە بوەتە هۆی ئەوە کاتێک کە پێشنیار کتێب خوێندنەوە دەدەین بە هەندێک لە هاوڕێیان ئێژن ئەها ئەوە خۆ ئەوە کافرە ، یەهودیە ، مەسێحیە و ... بۆیە ئەگەر بیشیخوێنێتەوە هەوڵ دەدات لە پێش ئەو نوسەرانە سەنگەر درووست بکات و ناهێڵێت تاسیری ببێت و ئەگەر کەمێکیش زانستی ئسلامیشی ببێت هەوڵ دەدات قسەکانیان ڕەد بکاتەوە و بێژێت نە بەس خۆمان ڕاست دەکەین و خۆمان چاک دەکەین. ئەگەر بتوانین

ایمان چیست؟

ایمان از منظر "کی یرکگور " چیست؟ سورن کی یرکگور :نویسنده ، الهی دان ، شاعر و فیلسوف دانمارکی اکثرا او را به عنوان پدر اگزیستانسیالیسم میشناسند زیراکه ایشان از اولین متفکران در باب فلسفە اگزیستانسیالیستی یا اصالت بشر است . کی یرکگور بر نویسندگان مشهور ومتفکری چون هایدگر ، کامو ، سارتر و از این دست فلاسفه تاثیری چشمگیر داشتە است. متفکران اگزیستانسیالیسم این شاخە فلسفی را بر دو قسم میشناسند : ۱: اگزیستانسیالیسم مسیحی یا دینی ۲: اگزیستانسیالیسم بی خدایی کی یرکگور از نوع اگزیستانسیالیسم مسیحی محسوب میشود. جهش مضمونی است که "کی یر کگور" تا پایان عمر به آن عقیده داشت و در چندین اثر خود به شرح و بیان آن آن پرداختە است. در دیدگاه کی یرکگور ایمان به خداوند به هیچ وجه نتیجه تعلیل عقلانی بر طبق قوانین و علت و معلولهای عام و مورد قبول همگان نست. فراتر از آن ایمان از فهم خردورزی شخصی نیز ناشی نمیشود و به اخلاق و فلسفه و زیبایی شناسی و علم نیز ربطی ندارد، چرا که ساحت و الوهیت و بی کرانگی و احکام و اعمال آن اساسا با سنجش آگاهی و حتی هستی کرانمند و محدود ما محال و نامعقول و