رد شدن به محتوای اصلی

ایمان چیست؟

ایمان از منظر "کی یرکگور " چیست؟
سورن کی یرکگور :نویسنده ، الهی دان ، شاعر و فیلسوف دانمارکی
اکثرا او را به عنوان پدر اگزیستانسیالیسم میشناسند زیراکه ایشان از اولین متفکران در باب فلسفە اگزیستانسیالیستی یا اصالت بشر است .
کی یرکگور بر نویسندگان مشهور ومتفکری چون هایدگر ، کامو ، سارتر و از این دست فلاسفه تاثیری چشمگیر داشتە است.
متفکران اگزیستانسیالیسم این شاخە فلسفی را بر دو قسم میشناسند :
۱: اگزیستانسیالیسم مسیحی یا دینی
۲: اگزیستانسیالیسم بی خدایی
کی یرکگور از نوع اگزیستانسیالیسم مسیحی محسوب میشود.
جهش مضمونی است که "کی یر کگور" تا پایان عمر به آن عقیده داشت و در چندین اثر خود به شرح و بیان آن آن پرداختە است.
در دیدگاه کی یرکگور ایمان به خداوند به هیچ وجه نتیجه تعلیل عقلانی بر طبق قوانین و علت و معلولهای عام و مورد قبول همگان نست. فراتر از آن ایمان از فهم خردورزی شخصی نیز ناشی نمیشود و به اخلاق و فلسفه و زیبایی شناسی و علم نیز ربطی ندارد، چرا که ساحت و الوهیت و بی کرانگی و احکام و اعمال آن اساسا با سنجش آگاهی و حتی هستی کرانمند و محدود ما محال و نامعقول و پارادوکسیکال و حتی غیراخلاقی است.
به عنوان مثال تبدیل شدن آب به شراب ، حلول نامتناهی در شخصی متناهی(عیسی) و امر خداوند به ابراهیم برای ذبح فرزندش چنین است. ایمان تصمیمی است که به سوبژکتیویتە (۱) خاص و یگانه هر فرد مربوط است و اساسا حقیقت چیزی جز سوبژکتیویتە نیست . وقتی فرد در حالت نومیدی، وانهادگی و ترس آگاهی در قبال وسعت امکانات و آزادی خود می افتد و خود را ناگزیر از تصمیم میبیند ـــ چرا که بهرحال باید راهی را برای گریز از جنونی که ادامه این حالت در پی دارد انتخاب کند ــــ راههای گوناگونی در پیش میگیرد او میتواند مرد اخلاق شود ، یا با پیروی از "دون ژوان"(۲) خود را به غنیمت شمردن دم و لذت استحسانی بسپرد، یا همچون گوته بگوید :"تو باید از همە چیز چشم بپوشی" یا اینکه مانند کشیشان با همگانی کردن مسیحیت آن را نابود و به قول معروف هم سر خود و هم خدا را کلاه بگذارد.
همه این تصمیمات اگرچە فردی است،کاملا فارغ از توجیه عقلانی نیست و شخص کاملا ان را برای خود عقلانی توجیه میکند . اما قهرمان یا شوالیه ایمان هر کسی است که مثل ابراهیم در برابر امر محال (بازگشت فرزندش پس از قربانی شدن ) و غیر اخلاقی (ذبح فرزند) و نامعقول (نامحدودیت) دل بە دریا بزند و یا جهش خود را به ساحت نامعقول افکند. این جهش که تجربەای کاملا شخصی است همان ایمان است.

کی یرکگور در نهایت با تمام این استدلالها به نتیجه شخصی بودن ایمان برای هر شخص میرسد و که این امر خارج از حیطه اخلاقی و عقلانی است هرچند که شخص ان را کامل برای خود توجیه میکند چون در مابین دو گزینه گیر کردە است و باید یکی را انتخاب کند و این انتخاب از روی ترس و نومیدی است که کاملا یک امر شخصی است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱: کوشش و پژوهش در اگاهی
۲: اُپرایی در دو پردە با اهنگسازی موتسارت است.

منبع:
کتاب: زبان اصالت در ایدئولوژی المانی/نویسنده :تئودور ادرنو
ڕەنگێکی نوێ

نگارندە: مسعود پژوهی

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دموکراسی و کلتوری دموکرات بوون

یەکێک لە گەورەترین کێشەکانی کورد نەبونی کولتوری چاک و دموکراسی خوازە. وا هەست دەکەین ئرووپاییەکان و ئامریکا و ... لە خۆڕا گەشتون بەو کولتورە. ساڵیانی دور و درێژ زاناکان ئروپا و ... کاریان لەسەر کولتور کردوە کە بتوانن چاکسازی تیا بکەن و گەشتونەتە ئەمڕۆژە کە هەن . ئەوە نیە بێژین ئێستا ئەمان بێ کێشەن بەڵام هەر لە ئێمە زۆر باشترن لە زۆر ڕوانگەوە. یەکێک لەو هۆیانەی کە ناهێڵێت ئێمە بچینە ناو ئەو کولتورە بوونی بێ باوەڕیە بەمان بە پێ ئایینی ئسلام. ئایینی ئسلام بە تندی ڕوبەڕو دەبێتەوە لەگەڵ ئەوانەی کە باوەڕیان بە محمد نیە و دژیان دەوەستێتەوە و تەنانەت بە کافر ناویان دەبات و ئێژێت ئەوان ئەشێ بێنە سەر ئایین و پەیڕەوی ئێمە. هەر ئەوە بوەتە هۆی ئەوە کاتێک کە پێشنیار کتێب خوێندنەوە دەدەین بە هەندێک لە هاوڕێیان ئێژن ئەها ئەوە خۆ ئەوە کافرە ، یەهودیە ، مەسێحیە و ... بۆیە ئەگەر بیشیخوێنێتەوە هەوڵ دەدات لە پێش ئەو نوسەرانە سەنگەر درووست بکات و ناهێڵێت تاسیری ببێت و ئەگەر کەمێکیش زانستی ئسلامیشی ببێت هەوڵ دەدات قسەکانیان ڕەد بکاتەوە و بێژێت نە بەس خۆمان ڕاست دەکەین و خۆمان چاک دەکەین. ئەگەر بتوانین

ئینسان

ئنسان: دوو جۆر تاریف لە ئینسان بوونی هەیە. یەک: لە لایەن زیندەوەری و زیندەوەر ناسی. دوو: لایەنی فەلسەفی ئینسان بوون. لە بەشی یەکەمدا مرۆڤ ئاوا تاریف دەکرێت: بوونەوەرێک زیرەک کە لە سەر دوو لاقی دەوەستێک و ڕاست دەوەستێت. ساحێبی جۆرە جیاوازەکانی ئۆرگانیزمی ژیانە وەکو: دڵ، مێشک ، گوورچیلە و چیتر. ئەم بوونەوەرە بیر دەکاتەوە و کۆمەڵگا دەخولقێنێت و بە شێوازی کۆمەڵایەتی ئەژی. زیندەوەر ناسەکان بەم شێوازە مانای مرۆڤ دەکەنەوە. جا ئێوەش دەتوانن هەزاران شتی دیکەشی بۆ بێژن. بەڵام ئەوەی کە ڕوونەوە لە لایەنی زیندەوەر ناسیەوە مرۆڤ هیچ جیاوازیەکی لەگەڵ بوونەوەرەکانی دیکە نیە. بۆیە زیندەوەر ناسەکان بۆ ئەوەی تاقیکاری لەسەر مرۆڤ نەکەن دێن و کەڵک لە زیندەوەرانی دیکە دەگرن. بۆ نمونە مشک و بەراز و چیتر ، کە ئەمە نیشانی دەدات لەو لایەنەوە مرۆڤ بەشێکە لە سرووشت. بەڵام! بەڵام مرۆڤ ئەگەر ئەوەندە نزیکە لە باقی بوونەوەرەکان بۆچی لەوان جودایە؟ مەگەر ئەوەی بێژین بیرمەندان نازانن، بەڵام ئایا بیرمەندان نازانن؟ ئەرەستوو وەکو یەکێک لە بیرمەندانی کۆنی یۆنانی ئێژێت : مرۆڤ بە هۆی سیاسی بوونیەوە لە باقی بوونەوەرەکان