"ژن دێنم" ، "ژنم دەوێت" ، "ژن بێنە"
زنا چیە؟
برای درک بهتر این واژەها به جستجوی هر چند کوتاه در تاریخ نگاهی گذرا بیندازیم.
در قبایل ژرمن حق عمل جنسی به مرد تعلق داشت و دختر باکره برای پدر ، برادر و خلاصه صاحبش ارزش معینی داشت که ارزش بر پایه زیبایی و سنش تخمین زدە میشد و قابل معامله بود . و با از بین رفتن بکارت ارزش مال پایمال میشد و شخص متجاوز باید مبلغی پرداخت میکرد و به همین علت اگر کسی شخصی را در حین رابطه سکس با دختر باکره خود میدید راحت و بدون هیچ ترسی می توانست جانش را بگیرد.
البتە این مجازات ها بخاطر ان نبود که قبایل ژرمن نسبت به سکس دید منفی داشتە باشند ، خیر، بلکه دید مالکیتی داشتند.
در حکاکی های باقیمانده از قبایل ژرمنها تصاویر متعددی از همخوابگی بدست امده است که در انها "فِرِی" (ferey) که خدای سکس و باروری است دیده میشود و ارزش زیادی برای سکس قائل بودند که این واژە تا به امروز در میان انها باقی مانده است (friday) و همینطور در باورهای دیگران نظیر دین اسلام هم که شب جمعه را برای امیزش جنسی محترم میشمارد وجود دارد و خوش وقت میپندارند.
در داستانهای محلی اسکاندیناوی که در قرن سیزدهم میلادی در ایسلند نقل شدە است در یکی از داستانها یک خانواده دهقان آلت اسبی را بریده و در پیاز و برگ گیاهان دیگر میگزاردند(برای اینکه فاسد نشود) و هر شامگاه بهنگام شام انرا میان خانواده میگرداندند ؛ و این عبارت را تکرار میکردند :
(شیطان آن را متورم و راست کردە آنچنان که بتواند تا هر چند بار که میخواهد از پس زنی که به او میل دارد بر آید) و ان را پرستش میکردند و همچنین سایر اقوام نیز طنین سکسی زیادی داشتەاند.
اینها همگی نشان دهنده ان است که مجازات های جنسی آنها به هیچ وجه از روی تمایلات جنسی و اخلاقی نبوده است و صرفا جنبه مادی و مالی داشتە است و برای جبران خسارات بودە است.
در بین یهودیان و همینطور مردم بین نهرین هم به همان منوال بوده است همچنان که زنان همچون بردگان شوهران خود را "بعل " که معنای آن در زبان عبری صاحب است و یا " آدون" به معنای لورد یا ارباب صدا میکردند. که اینان همان خدایان زمان خود نیز بودند.
شوهران صاحب همه دارائی ها و منجمله زن و فرزند و کنیز خود بودەاند. و حق کنترل زن از خانه پدر به خانه شوهر بر عهده شوهر قرار میگرفت. عملا جزئی از مایملاک شوهر(مرد) قرار میگرفت و شخص زناکار و شخص زناکار ،مرد یا زن ممکن بود به دست مرگ سپردە شود. در هر صورت دلیل اصلی مجازات زنا تجاوز به حریم خصوصی و ملکیت پدر ، برادر ، شوهر ، یا صاحب کنیز شمردە میشد(۱).(البتە زیر عناوین دینی)
داستان یوسف پیامبر در مصر و همسر فوتیفار(زلیخا)
سخنان یوسف: اینک سرورم (فوتیفار) از آنچه نزد من در خانه است خبر ندارد و هر آنچە دارد (مال و املاک) بە دست من سپردە است . هیچ کس در خانە بزرگتر از من نیست ؛ وسرورم چیزی از من دریغ نداشت(ملک و املاک) جز تو که همسر او هستی! (۲)
سخنان خدا با موسی و شریعت:
چون مردی دختر خود را به کنیزی بفروشد آن دختر نباید مانند غلامان آزاد شود اگر سرورش که او را برای خود نامزد کردە است از او راضی نباشد باید اجازە دهد آن دختر را باز خرید کنند(۳) .
اگر مردی دوشیزەای را که با نامزد کسی نباشد اغوا کند و با او همبستر شود باید مهریەاش را بپردازد(٤)
دین اسلام هم اینچنین میگوید:
الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ ۚ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ ۚ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ ۖ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا
مردان سرپرست زنان اند (یعنی بر زنان تسلط دارند)، از سبب اینکه خداوند بعض را بر بعض برتری داده است، و (نیز) به این سبب که از مال های خود خرج میکنند. پس زنان نیکوکار فرمان بردارند، و در غیاب (شوهر خود مال و آبروی او را) به نگهبانی خدا پاسداری میکنند. و زنانیکه از بدخویی شان میترسید، پس آنها را (نخست) نصیحت کنید، و (باز) ایشان را در بستری جدا (از بستر خویش) قرار دهید، (باز) ایشان را (به آهستگی) بزنید. به اینترتیب اگر ایشان شما را فرمان بردند، پس راهی (برای الزام) بر ایشان مجویید. حقا که خداوند بلند (مرتبه و) بزرگ است.(٥)
یا در جایی دیگر زنان را اینگونە معرفی میکند:
وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۖ كِتَابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ ۚ وَأُحِلَّ لَكُم مَّا وَرَاءَ ذَٰلِكُمْ أَن تَبْتَغُوا بِأَمْوَالِكُم مُّحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ ۚ فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً ۚ وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِيضَةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا
همچنان (بر شما نکاح) زنان شوهردار (حرام شده است) مگر آن زنانیکه (بحیث اسیر جنگی) مالک ایشان شده اید. (اینها) حکم خداست بر شما. بجز اینها (نکاح دیگر زنها) همه برای شما حلال است، در صورتیکه مهر شانرا بپردازید، آنها را به نکاح درآرید و از زنا خودداری ورزید. و چون از زنان کام جستید، پس مهر شانرا (بحیث یک) فریضه بپردازید. بعد از تعیین مهر، بر شما گناهی نیست در آنچه با رضایت کامل در بارۀ (کم و یا زیاد کردن) بعد از تعیین مهر به آن توافق کردید. حقا که خداوند دانا (و) صاحب حکمت است.(٦)
همانگونە کە مشاهدە فرمودید از اولین قبایل تا به پاک ترین دستان زنان را به مانند ملک و املاکی که در انان وارد میشوید و یا میخرید نگاه میکنند.
البتە اگر بخواهیم تک بە تک از این مدارک سخن به میان بیاوریم مثنوی هفت پند باید نوشت پس سخن کوتاه مینماییم.
در جوامع پیشرفتە امروزە زنان دیگر این واقعیت را به ما اثبات کردەاند که اگر از مرد بالاتر نباشند کمتر از مرد هم نیستند پس بهتر است که ما نیز راه و روش زندگی خودمان را بهتر و درستر انتخاب کنم چون ازادی حق تک بە تک انسانها و دیگر موجودات است.
واژەهای اولی که گذاشتە شد نمادی از تملک مرد بر زن است بهتر است بجای انان بگوییم.
"ئەمەوێت ژیانی هاوبەش پێک بێنم"
این هم از لحاظ اخلاقیات امروز زیبا تر و پسندیدەتر است و هم از لحاظ حقوق بشر و حق ازادی مفیدتر است هم برای خودمان و هم برای زنان و هم در مقیاسی بزرگتر برای جامعه.
منابع:
(۱) #زن_و_سکس در تاریخ از الهە #اسمان تا بردە خانگی
نویسندە : سیامک ستودە
(۲) #تورات_عهد_عتیق /کتاب پیدایش / ایە 9و10
نوسیندە : #میگویند_خدا #یهوە
(۳) تورات عهد عتیق / کتاب خروج باب 21/ قانون غلام /ایە 7و8
نویسندە : همان خدا
(٤) تورات عهد عتیق /کتاب خروج/ باب 22/ایە 16
نویسندە : همان خدا
(٥)،(٦) سورە نسا / ایە 34 و 24
نویسندە: اللە
#ڕەنگێکی_نوێ
نگارندە:مسعود پژوهی
نظرات
ارسال یک نظر